fredag 23 maj 2008

Sticka på finska

Min tillvaro präglas av finska influenser eftersom min man är finländare. I Finland har de tidningen MODA, som innehåller en mängd stickmönster men även en del klädsömnad. Det är flera garnleverantörer som publicerar nyheter och mönster till sina garner de säljer. En sån här tidning saknar jag i Sverige. Några av tidningens garner finns i Garnhärvans sortiment t ex Teetee Elegant, Poppari och Primavera.

Jag fått lite hjälp av min man (!) att översätta typ "gör en ögla som du gör till en kedja" du menar luft maskor säger jag! I tidningen ovan har jag blivit mycket förtjust i en sjal och en poncho med teetee garnet. Jag tänker sticka sjalen i mörk ljung. Det är rätstickning med stickor 5,5 eller nr 6. Jag har lagt upp 60 maskor och ska nu sticka tills nästan två härvor är slut. Garnet ska även räcka till att virka små blommor + garn till fransar. Jag gillar den här enkla och stilrena designen och garnet är så lätt och har en sån fin lyster!

Här är en annan favorit som jag ännu inte provat en virkad poncho av små blommor. Nästa helg kommer jag att träffa svärmor i samband med en studentexamen. Då ska hon få hjälpa mig med mera översättning.

2 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Hej!
Jag kan lite finska (är uppvuxen i Finland) så om du behöver hjälp så är nog stick och virkterminologin den som jag håller mest levande av finskan :)
Det var länge sen jag köpte Moda - är den trevlig nuförtiden?

Ullin sa...

Tack jag kontaktar dig via mail.
/Annette